Select
language:

Suomen lippu the union jack

OLB4.2 Auton turvallisuus

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus

Auton liikenneturvallisuus jakautuu aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen. Aktiivinen turvallisuus ehkäisee autoa joutumasta onnettomuuteen, kun passiivinen turvallisuus suojaa matkustajia onnettomuudessa. Passiiviseen turvallisuuteen kuuluu lisäksi jalankulkijalle törmäyksessä aiheutuva riski.

Aktiivinen turvallisuus

Aktiivisen turvallisuuden takia auton varusteisiin on syytä kuulua ainakin:

Merkkivalo: ABS

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä eli ABS pyrkii pitämään pyörien luiston niin pienenä, että pyörä pystyy myös ohjaamaan. ABS-jarrujen ensisijainen tehtävä on säilyttää auton ohjattavuus. Jos pyörä lukkiutuu, se ei pysty ohjaamaan, koska kaikki käytettävissä oleva kitka käytetään liikesuunnassa tapahtuvan liikkeen hidastamiseen. Ohjaaminen edellyttää, että pyörien kautta pystytään välittämään myös sivuttaissuuntaisia voimia.

Merkkivalo: Luistonesto

Luistonesto

Luistonesto on renkaiden pitoa parantava järjestelmä. Se estää vetäviä pyöriä sutimasta. Luistonesto on yksinkertaisimmillaan laitteisto, joka parantaa pyörien pitoa vähentämällä luistamaan alkavan eli määrätyllä kierrosnopeudella liian nopeasti pyörimään alkaneen pyörän tehoa luiston suhteessa.


Merkkivalo: Mukautuva vakionopeudensäädin

Mukautuva vakionopeudensäädin

Mukautuva vakionopeudensäädin pitää yllä asetettua ajonopeutta aivan kuten perinteisissä vakionopeudensäätimissä, mutta tutkan ansiosta se tunnistaa lisäksi edessä hitaammin ajavan ajoneuvon. Järjestelmä alentaa nopeutta keventämällä kaasua tai käyttämällä jarruja tilanteen mukaan. Kuljettaja voi määrittää oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen etäisyyden, jonka järjestelmä säilyttää säätämällä nopeuden edellä ajavan ajoneuvon mukaan. Kun tie on jälleen vapaa, mukautuva vakionopeudensäädin palauttaa sujuvasti alkuperäisen ajonopeuden.


Merkkivalo: Ajonvakautusjärjestelmä

Ajonvakautusjärjestelmä

Ajonvakautusjärjestelmä on järjestelmä, joka korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä elektroniikan ja fysiikan lakien mahdollistamissa tapauksissa. Tyypillisiä ohjausvirheitä ovat liian suuri tilannenopeus, yli- tai aliohjautuminen tai auton lähteminen heittelehtimään. Järjestelmä pyrkii palauttamaan auton kuljettajan valitsemalle ajolinjalle käyttämällä yksittäisten pyörien jarrutusta ja/tai säätelemällä moottoria.

Järjestelmä on usein kytköksissä lukkiutumattomiin jarruihin ja luistonestojärjestelmään. Järjestelmä tarkkailee olosuhteita nopeusanturin, ohjauspyöräanturin ja kiihtyvyysantureiden perusteella. Esimerkiksi jos vasemmalle kaartuvassa mutkassa auton perä liukuu oikealle, järjestelmä jarruttaa oikeanpuoleista etupyörää.


Passiivinen turvallisuus

Passiivisen turvallisuuden takia auton varusteisiin on syytä kuulua ainakin:

Merkkivalo: Turvavyö

Turvavyö

Autot on varustettava istuinpaikkojen turvavöillä. Oikein kiinnitetty turvavyö pitää ihmisen istuimellaan ja estää häntä iskeytymästä auton koviin sisäosiin törmäystilanteissa. Turvavyön kudos venyy ja jakaa hidastumisesta aiheutuvat voimat tasaisesti niille kehon osille, jotka kestävät parhaiten rasitusta. Auton törmätessä tapahtuu itse asiassa kolmenlaisia törmäysiskuja: ensin törmää auto, sitten ihminen ja lopuksi vielä ihmisen sisäelimet.

Tutkimusten mukaan turvavyön käytöllä kuolemat vähenevät puoleen ja loukkaantumiset lievenevät tai estyvät kokonaan. Turvavyö on parhaimmillaan etupäätörmäyksissä ja auton pyörähtäessä katolleen. Kylkikolareissa ja peräänajoissakin turvavyöstä on suurta hyötyä.

Turvavyön kiristin

Usein uusissa autoissa on vakiovarusteena turvavyön kiristin. Sen tehtävänä on törmäyksessä kiristää turvavyö tiukemmalle. Tällöin istuja pysyy paremmin paikoillaan ja rattiin iskeytymisen vaara vähenee. Myös turvatyynyn suojausvaikutus paranee.

Merkkivalo: turvatyyny

Turvatyyny

Auton turvatyyny on etupäätörmäyksessä sekunnin murto-osassa täyttyvä energiavaimennin. Kuljettajan turvatyyny on ohjauspyörässä ja etumatkustajan turvatyyny on etupaneelissa. Kylkikolarin varalle on olemassa sivutyynyjä. Kuljettajan ja etumatkustajan edessä olevat turvatyynyt eivät korvaa turvavöitä, vaan ovat turvavöiden antamaa suojaa täydentäviä lisälaitteita.

Päätuki

Kaularankavammojen ennaltaehkäisyssä oleellista on oikein asennettu pään tuki. Tuen on oltava samalla korkeudella kuin pään ja mahdollisimman lähellä päätä.